Elektromobilis vienkāršs un lēts uzturēšanā

ELEKTROMOBILIS KĀ ALTERNATĪVA DĪZEĻA UN BENZĪNA AUTOMAŠĪNĀM

Elektromobilis ir ļoti interesanta alternatīva mūsdienu iekšdedzes dzinēja automašīnām. Elektriskā piedziņa ir draudzīga videi, lēta ekspluatācijā un darbojas gandrīz bez atteicēm. Ar zemajām ekspluatācijas un apkopju izmaksām elektriskais automobilis ir lielisks darbarīks dažādu veidu uzņēmumiem.

Elektromobiļi un ar tiem saistītā elektromobilitāte ir nozīmīgākais solis visā autobūves vēsturē. Elektriskā piedziņa izskauž mūsdienu auto lielākos trūkumus – izplūdes gāzes, kas satur CO2 un toksiskus savienojumus, un moderno automobiļu sarežģīto dzinēju apkopi un remontu. Elektromobilitāte arīdzan paver jaunas iespējas padarīt automašīnas draudzīgākas lietotājam.

 

KĀ IR UZBŪVĒTS ELEKTROMOBILIS?

Elektromobiļi ir ar tādu pat virsbūvi kā automašīnām ar iekšdedzes dzinēju, taču grīda ir veidota savādāk – galvenokārt tāpēc, lai pēc iespējas labāk izvietotu smago litija jonu bateriju.

Lielākās vizuālās atšķirības starp elektromobili un iekšdedzes dzinēja auto parasti atrodamas priekšdaļā – elektriskajai automašīnai nav radiatora režģa un gaisa ieplūdes atveru buferī. Savukārt aizmugurē nav izplūdes sistēmas cauruļu un gaisa aizplūšanai domātu atveru.

Piedziņai tiek izmantots lielas jaudas sinhronais vai asinhronais elektromotors, un to darbina ar ļoti augsta sprieguma (piemēram, 360 V) maiņstrāvu.

Elektromotors ir ļoti vienkāršas uzbūves: tas sastāv no vairākiem komponentiem, taču vienīgā kustīgā daļa ir rotors. Konstrukcijas vienkāršība sekmē tehnisko uzticamību. Elektromotors ir apvienots vienā blokā ar invertoru. Invertors ir elektriska ierīce, kas pārveido līdzstrāvu (no baterijas) uz maiņstrāvu un var regulēt tās frekvenci (lai pārvaldītu motora griezes momentu).

Elektriskajos automobiļos baterijas dzesēšanai izmanto gaisu vai šķidrumu.

Elektriskā piedziņa pati par sevi aizņem ļoti maz vietas – apmēram tik, cik basketbola bumba. Bet vai kaut kas tik kompakts spēj automašīnai nodrošināt pietiekamu jaudu un dinamiku?

Apskatīsim piemēru. Mazda pirmo elektromobili, Mazda MX-30, darbina 145 ZS elektromotors e-SKYACTIV. Motora lielā jauda nozīmē lielisku dinamiku. Piedziņu kontrolē elektroniskā sistēma, kas pārrauga elektrisko ierīču darbību.

Jaudīgajai Mazda MX-30 ir nepieciešamas mazāk nekā 9,7 sekundes, lai paātrinātos līdz 100 km/h. Piedziņas mezglu kompaktais izmērs ļauj tos izvietot iespējami tuvu piedzenamo riteņu asij. Tā kā piedziņa ir elektriska, automobilim nav nepieciešama pārnesumkārba. Tās vietā tiek izmantots vienkāršs reduktors: tam ir slēgts korpuss, un pārvada mehānisms atrodas eļļas vannā.

Elektriskajā automobilī daudz vietas aizņem litiju jonu baterija, turklāt tā var svērt 200-300 kilogramu. Jo vairāk baterijā šūnu, jo lielāka ir automobiļa sniedzamība. Tas ir ļoti svarīgi.

MX-30 ir litija jonu baterija ar 35,5 kWh kapacitāti. Elektroauto baterija ir smaga, taču šūnu bloki ir kompakta izmēra. Tāpēc baterija ir izvietota tieši zem pasažieru salona. Pateicoties novietojumam, baterija neaizņem lieku vietu un vienlaikus ļoti pozitīvi ietekmē automašīnas smaguma centru, to būtiski pazeminot.

Litija jonu baterijas dzesēšanai izmanto šķidrumu. Tāds risinājums pielietots, lai saglabātu iespējami augstu baterijas veiktspēju plašā vasaras un ziemas temperatūru diapazonā.

Kāda vēl ir atšķirība starp elektromobili un iekšdedzes automašīnu? Elektromobilim ir tikai divi pedāļi – bremze un akselerators. Tas brauc kā automašīna ar automātisko pārnesumkārbu. Lai mainītu braukšanas virzienu (uz priekšu, atpakaļ), tiek izmantota svira vai poga. Instrumentu panelī nav tahometra – to aizstājis baterijas uzlādes indikators, ko papildina informācija par atlikušo nobraukuma rezervi.

Saprotams, elektromobilim nav degvielas tvertnes. Toties parocīgā vietā, piemēram, priekšā ir vāciņš, zem kura ir ligzda uzlādes spraudnim.

Elektromobilis ir aprīkots tik pat labi kā jebkura mūsdienu iekšdedzes automašīna. Piemēram, elektriskā Mazda MX-30 var lepoties ar ārkārtīgi bagātīgu aprīkojumu drošības (i-ACTIVSENSE pakete), multimediju (GPS navigācija, projekcijas ekrāns, borta dators, audio sistēma) un komforta (gaisa kondicionēšana, apsilde) jomā.

Piedziņas nelielie izmēri ir ļāvuši efektīvāk veidot interjeru un nodrošināt pasažieriem vairāk vietas. Tāpēc jaunajai Mazda MX-30 ir tik neparasts siluets, un ērtu piekļuvi plašajam salonam nodrošina oriģinālas durvis – papildus tradicionālajām durvīm, ko ver uz priekšu, ir šauras “Freestyle” papilddurvis, ko ver atpakaļ. Uzsvērti garā riteņu bāze (2655 mm) nodrošina daudz vietas vadītājam un pasažieriem.

Elektromobiļus arīdzan aprīko ar ekoriepām: to zemā rites pretestība palīdz samazināt enerģijas patēriņu.

 

IZPLŪDES GĀZES UN PIESĀRŅOJUMS: ELEKTROMOBILIS PRET IEKŠDEDZES AUTO

Planētas atmosfēra sasilst CO2 emisijas dēļ – tas ir fakts. Tāpat kā spēcīgais gaisa piesārņojums pilsētās, kas veicina smoga veidošanos un izraisa dažādas saslimšanas.

Iekšdedzes dzinēju izplūdes gāzes ir cilindros notiekošo ķīmisko procesu rezultāts.
Degvielas-gaisa maisījums nekad pilnībā nesadeg. Tā rezultātā izplūdes gāzēs ir ogļūdeņraži un to atvasinājumi, oglekļa oksīdi, sēra oksīdi un kvēpi (īpaši dīzeļdzinēju atgāzēs). Izplūdes gāzēs ir vairāki cilvēka veselībai kaitīgi elementi: slāpekļa oksīdi, sēra oksīdi, svins, kvēpi, dūmi, pelni, metāns, amonjaks un smagie metāli.

Savukārt elektromobilis izmešus nerada vispār. Pat putekļu daudzums no bremžu klučiem ir mazāks nekā iekšdedzes automašīnām, jo elektromobiļi izmanto reģeneratīvo bremzēšanu. Atgūtā enerģija tiek izmantota baterijas uzlādēšanai gaitā.

Pasaules lielās valstis iegulda zaļajā enerģijā, ko iegūst no atjaunojamiem avotiem. Tas ļauj domāt, ka pēc apmēram diviem desmitiem gadu vai pat agrāk elektromobiļus varēs uzlādēt ar tīru elektrību.

Elektromobiļa iegāde nenozīmē tikai rūpes par savu komfortu un zemām ekspluatācijas izmaksām. Tas ir arī ieguldījums kopējā labumā un veselīgā, ilgtspējīgā vidē.

 

APKOPE UN REMONTS: ELEKTROMOBILIS PRET IEKŠDEDZES AUTO

Dīzeļdegvielas un benzīna automašīnām ir nepieciešama regulāras un dārgas apkopes. Tās ietver eļļas (motoreļļas un eļļas filtra nomaiņa), gaisa filtra, degvielas filtra un zobsiksnas nomaiņu kopā ar papildu detaļām.

Īpašas rūpes un izdevumus prasa dārgās daļas, piemēram, sīko daļiņu filtrs (DPF), degvielas sprauslas, turbokompresors un izplūdes gāzu recirkulācijas vārsts. Turklāt pēc noteikta laika šie komponenti būs jāaizstāj ar jauniem.

Pretstatā elektromobiļu uzturēšana tiešām ir lēta. Kas jāatceras e-auto vadītājam? Par logu mazgāšanas šķidruma rezerves atjaunošanu, gaisa kondicionētāja apkopi (ieskaitot salona filtra nomaiņu), logu tīrītāju slotiņu, bremžu šķidruma un riepu nomaiņu, un riteņu ģeometrijas regulēšanu, kas nepieciešama pilnīgi visām automašīnām.

Elektromobilim nav nepieciešama īpaša un dārga balstiekārta. Elektriskajā Mazda MX-30 ir izmantota vienkārša, pārbaudīta un ļoti izturīga sistēma: Makfersona statņi priekšā un vērpes sija aizmugurē. Tas nozīmē arī zemas remonta izmaksas.

 

EKSPLUATĀCIJAS IZMAKSAS: ELEKTROMOBILIS PRET IEKŠDEDZES AUTO

Mazda MX-30 elektromobilis vidēji patērē 19 kWh enerģijas uz 100 kilometriem. Uzlāde mājās ar ātro lādētāju aizņem 3-4 stundas. Automašīnu var uzlādēt arī no parastas 230 V kontaktligzdas (tas prasa vairākas stundas).

Ar līdzstrāvu (40 kW) Mazda MX-30 var uzlādēt līdz 80% 30–40 minūšu laikā. Bet jūs varat ietaupīt arī šeit. Joprojām ir vietas, kur automašīnu iespējams uzlādēt bez maksas.

Elektromobiļa izmantošanai ir daudz plusu. Tas dod lielu braukšanas prieku, to ir ērti lietot un tas paver iespēju izmantot daudzas modernas tehnoloģijas. Elektromobilim ir ļoti zemas ekspluatācijas izmaksas, tāpēc tas ir īpaši ieteicams uzņēmumiem. Elektromobiļa iegāde ir arī ieguldījums rūpēs par vides un visas planētas aizsardzību. Tā ir iespēja būt automobiļu revolūcijas avangardā.

Mazda pirmais elektromobilis Mazda MX-30 ir viens no aizraujošākajiem elektromobiļiem tirgū. Oriģinālā un modernā virsbūves forma, lieliskais aprīkojums, komforts un ļoti augstais drošības līmenis padara šo auto tuvākas iepazīšanās vērtu.

 

Iesakām izlasīt arī saistītos rakstus par elektroauto:

NOSŪTIET CENU LAPU UN BROŠŪRU UZ JŪSU E-PASTU

Uzziniet vēl detalizētāk par Mazda MX-30