Automašīnas garantijas ilgums

Ko par automašīnu liecina garantijas ilgums?

Viena no lielākajām jaunu auto priekšrocībām ir mūsu sirdsmiers automobiļa ekspluatācijas laikā, jo jebkurš defekts garantijas ietvaros, tiks novērsts bez maksas. Tomēr garantijas termiņi dažādiem ražotājiem atšķiras – daži savu jauno modeļu kvalitāti garantē tikai divus gadus, kamēr citi ir droši, ka viņu automobiļi bez problēmām darbosies sešus septiņus gadus. Kāpēc garantijas termiņi ir tik atšķirīgi, un ko tas liecina par konkrēto automašīnu?

 

Garantijas ilgums ir dažāds

Jauniem auto garantija kalpo kā ražotāja apņemšanās, ka noteikto laiku automašīna brauks bez problēmām un jebkuras tehniskas problēmas ražotājs novērsīs par saviem līdzekļiem. Šādas saistības pret klientiem aizsākās pagājušā gadsimta sākumā, konkrēti – 1908. gadā, kad Ford sāka piedāvāt 9 mēnešu garantiju T modeļa auto.

Gadu gaitā ražotāju garantijas kļuvušas gan īsākas, gan garākas. Daži zīmoli ir droši, ka viņu auto bez problēmām kalpos ilgi, savukārt citi ir atturīgāki. Piemēram, Japānas kompānija Mazda šogad sāka piedāvāt ilgtermiņa garantiju, nodrošinot sešu gadu vai 150 000 km nobraukuma segumu. Parasti tirgus standarts nepārsniedz piecus gadus vai 100 000 km.

Tomēr dažām vācu automašīnām nav pat trīs gadu garantijas. Piemēram, tādi premium klases zīmoli kā Audi, BMW un Mercedes-Benz apņemas novērst savu ražojumu problēmas tikai divu gadu laikā. Tiesa, lielākā daļa uzņēmumu, kas dod īsāku garantiju, piedāvā to pagarināt par papildu maksu.

"Manuprāt, garantija ir ražotāja uzticības jautājums. Ja ražotājs dod ilgu garantiju, visticamāk, šāda automašīna patiešām būs izturīga. Tā kā kompānijas noteikti nevēlas ciest zaudējumus, tās ir veikušas rūpīgu auto tehnisko mezglu ilgmūžības aprēķinu un tikai tad noteikušas garantijas laiku," saka Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis.

 

Uz ko attiecas garantija?

Te nu rodas jautājums – ja jau garantija ir īsāka, vai dārgie premium klases modeļi nav tik kvalitatīvi kā, piemēram, korejiešu vai japāņu modeļi? Izrādās, luksusklases automašīnās ir inovācijas un sarežģīti tehniskie risinājumi, kas var radīt problēmas. Tāpēc klientiem bieži vien tiek prasīts piemaksāt par pagarināto garantiju. Savukārt japāņu automobiļi jau sen tiek slavēti par pārbaudītiem tehniskajiem risinājumiem un uzticamību.

Mazda nedaudz atšķiras no normas, jo tā saviem jaunās paaudzes modeļiem, kas aprīkoti ar vismodernākajām tehnoloģijām, ir sākusi piemērot sešu gadu garantiju. Piemēram, krosoveram CX-60, ko var iegādāties ar Japānas uzņēmuma pirmo plug-in hibrīdsistēmu vai pilnīgi jaunu sešcilindru dīzeļdzinēju. Šis jaunās paaudzes premium klases auto ir būvēts uz pilnīgi jaunas platformas, kas paredzēta aizmugurējo riteņu piedziņai, taču šo SUV var aprīkot arī ar pilnpiedziņu. Modelim ir arī virkne drošības sistēmu, braukšanas asistentu un komforta tehnoloģiju.

Ražotāju tehnoloģiskie sasniegumi ir apsveicami, taču potenciālie pircēji pamatoti var jautāt: vai šie jauninājumi var radīt arī problēmas? Kā norāda konkursa Latvijas Gada auto žūrijas loceklis Toms Timoško, ražotājs, kas piedāvā visaptverošu un ilgu garantiju, demonstrē uzticību savam produktam un patiešām tic, ka viss darbosies, kā nākas.

"Mūsu ģimenē ir bijušas četras automašīnas, kurām bija garantija, un mēs ne reizi neesam to izmantojuši. Dodot garantiju, ražotāji nebūt nerīkojas vieglprātīgi. Kompānijas rūpīgi aprēķina katras detaļas ilgmūžību, jo nevēlas, lai gadījumā, ja nu kas, remonts radītu liekus izdevumus pašam uzņēmumam," stāsta Toms.

 

Tas aizsargā arī mūsu maciņus

"Garantijai ir vairākas priekšrocības. Tā autobraucējam sniedz sirdsmieru, ka viss būs kārtībā. Ja tomēr kāds mezgls sabojājas, remonta izmaksas vairumā gadījumu segs pats ražotājs. Tas ir milzīgs finansiālais atvieglojums. Ir dzirdēti gadījumi, kad salīdzinoši jaunam auto nepieciešams mainīt dzinēju. Ja nebūtu garantijas, īpašniekam tas būtu bijis ļoti dārgs pasākums," stāsta Raimonds Zandovskis.

Savukārt pagarinātā garantija palielina auto tālākpārdošanas vērtību. Parasti cilvēki savus jauniegādātos transportlīdzekļus nomaina ik pēc 3–5 gadiem, un līdz tam lielākajai daļai automašīnu garantija jau ir beigusies. Autorizētie dīleri, kas pārdod lietotus auto, piedāvā savu garantiju, taču tā parasti ir spēkā dažus mēnešus vai ierobežotu kilometru daudzumu. Citkārt garantija attiecas tikai uz noteiktiem tehniskajiem mezgliem.

Šāda garantija lietota auto pircējam sniedz pārliecību, ka transportlīdzeklim nav slēptu defektu. Tomēr ražotāja garantijai jauna auto gadījumā ir lielāka vērtība, jo servisa centrā tiks izmantotas jaunas oriģinālās detaļas. Tāpat šeit retāk tiks norādīts, ka ir konstatēts dabiskais detaļu nolietojums, kā tas būtu vecāku auto gadījumā. Tādējādi lietotu automašīnu tirgū modeļi ar ražotāja garantiju saglabā savu vērtību labāk.

Pēc piecu gadu ekspluatācijas lietotai Mazda automašīnai joprojām būs viena gada garantija. Turklāt Japānā ražotajam auto tiek piedāvāta ne tikai garāka garantija, bet arī līzings ar fiksētu 2% likmi, kas nav atkarīga no Euribor svārstībām. Tāpēc, piemēram, Mazda CX-60 kopējās ekspluatācijas izmaksas varētu būt līdzvērtīgas tipiska vidējās klases krosovera izmaksām. Ikmēneša līzinga maksājumi būs mazāki, un, kad pienāks laiks nomainīt auto, automašīnu ar ražotāja garantiju varēs realizēt izdevīgāk.